Home | Tijdstip indiening verzoek toepassing 30%-regeling

Tijdstip indiening verzoek toepassing 30%-regeling

Voor uit het buitenland aangeworven werknemers is onder voorwaarden de 30%-regeling van toepassing. Deze regeling houdt in dat 30% van de totale bruto beloning van de werknemer als onbelaste vergoeding kan worden betaald. Een verzoek om toepassing van de 30%-regeling moet worden gedaan aan de inspecteur. Deze beslist op het verzoek bij voor bezwaar vatbare beschikking.

Als het verzoek is gedaan binnen vier maanden na aanvang van de tewerkstelling in Nederland, werkt de beschikking terug tot en met de aanvang van de tewerkstelling. Wordt het verzoek later gedaan, dan is de beschikking van toepassing met ingang van de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin het verzoek is gedaan. Bepalend is de dag waarop het verzoek is ontvangen door de Belastingdienst.

Een werknemer die op 1 december 2019 in dienst is getreden, verzond zijn verzoek om toepassing van de 30%-regeling op 31 maart 2020. De Belastingdienst heeft het verzoek op 7 april 2020 ontvangen. De aanvraag is meer dan vier maanden na de datum van indiensttreding gedaan. De inspecteur heeft de beschikking 30%-regeling met ingangsdatum 1 mei 2020 afgegeven. Naar het oordeel van Hof Den Haag is dat correct. Het hof wijst erop dat op het formulier, dat voor de aanvraag van de 30%-regeling moet worden gebruikt, vermeld is dat de Belastingdienst het verzoek binnen vier maanden na de eerste werkdag ontvangen moet hebben voor terugwerkende kracht.

Het hof oordeelt voorts dat de bepaling uit de Algemene wet bestuursrecht, dat een stuk tijdig is als het binnen een week na het verstrijken van de termijn door het bestuursorgaan is ontvangen, geldt voor bezwaar en beroep en niet voor het aanvragen van beschikkingen.

Bron: Gerechtshof Den Haag | jurisprudentie | ECLINLGHDHA2023624, BK-22/00778 | 20-03-2023

Schakel vandaag nog onze professionele hulp in en doe er uw voordeel mee.

Neem contact op

Bekijk andere nieuwsberichten 

Particulieren

Wilt u zeker weten dat u geen cent teveel betaalt Wij helpen u

ZZP

Als zzp’er kunt u voor uw complete online boekhouding terecht bij ons

Starters

Informeer naar de mogelijkheden en we zorgen samen voor een goede start

MKB

IP Administraties kan uw financiële administratie uit handen nemen

VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK

Maak een afspraak

Bent u overtuigd van IP Administraties als uw goede boekhouder in Almelo en omstreken? Neem direct contact op door te bellen naar 0546843395 of stuur een e-mail naar info@ipadministraties.nl en voordat u het weet, heeft u weer meer tijd over voor de corebusiness van uw bedrijf. Met de professionele hulp van hét boekhoudkantoor van Almelo maakt u zich niet meer druk om belastingzaken, loonadministraties en boekhouding.

IP Administraties