Home | Verkorting periode loondoorbetaling bij ziekte AOW-gerechtigde werknemers

Verkorting periode loondoorbetaling bij ziekte AOW-gerechtigde werknemers

De Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd is met ingang van 1 januari 2016 in werking getreden. De wet regelt een lichter arbeidsrechtelijk regime voor werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Volgens deze wet is de periode van verplichte loondoorbetaling bij ziekte van een AOW-gerechtigde werknemer zes weken. Gedurende een overgangsperiode geldt een duur van 13 weken in plaats van zes weken voor de verplichte loondoorbetaling. De bedoeling van de overgangsregeling is het voorkomen van verdringing van oudere werknemers door AOW-gerechtigde werknemers. Dit overgangsrecht wordt bij Koninklijk Besluit beëindigd na de evaluatie van de wet, tenzij uit de evaluatie blijkt dat er verdringing plaatsvindt. De evaluatie heeft in 2020 plaatsgehad. Uit het evaluatieonderzoek is niet gebleken dat het verlichte arbeidsrechtelijke regime voor AOW-gerechtigde werknemers leidt tot verdringing van werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt.

Aanvankelijk zou de termijn van loondoorbetaling per 1 april 2021 worden teruggebracht van 13 naar zes weken. De Ziektewet kent een vergelijkbare regeling voor AOW-gerechtigde werknemers voor wie geen recht op loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever bestaat. Uitvoeringstechnisch was die datum niet haalbaar voor het UWV. Inmiddels is het overgangsregime in de Ziektewet voor bestaande ziektegevallen gewijzigd. De minister van SZW heeft nu een ontwerpbesluit voorgelegd aan de Tweede en Eerste Kamer, waarin is opgenomen dat de overgangsregeling in de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd per 1 juli 2023 wordt beëindigd.

Voor AOW-gerechtigde werknemers, die op 1 juli 2023 ziek zien, blijft de termijn van 13 weken gelden. Voor ziektegevallen, die na die datum ontstaan, gaat de termijn van zes weken gelden.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | besluit | 2023-0000033303 | 26-01-2023

Schakel vandaag nog onze professionele hulp in en doe er uw voordeel mee.

Neem contact op

Bekijk andere nieuwsberichten 

Particulieren

Wilt u zeker weten dat u geen cent teveel betaalt Wij helpen u

ZZP

Als zzp’er kunt u voor uw complete online boekhouding terecht bij ons

Starters

Informeer naar de mogelijkheden en we zorgen samen voor een goede start

MKB

IP Administraties kan uw financiële administratie uit handen nemen

VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK

Maak een afspraak

Bent u overtuigd van IP Administraties als uw goede boekhouder in Almelo en omstreken? Neem direct contact op door te bellen naar 0546843395 of stuur een e-mail naar info@ipadministraties.nl en voordat u het weet, heeft u weer meer tijd over voor de corebusiness van uw bedrijf. Met de professionele hulp van hét boekhoudkantoor van Almelo maakt u zich niet meer druk om belastingzaken, loonadministraties en boekhouding.

IP Administraties