Home | Tegemoetkoming administratieve lasten fiets van de zaak en reiskostenvergoeding

Tegemoetkoming administratieve lasten fiets van de zaak en reiskostenvergoeding

Een werkgever kan aan zijn werknemers een fiets ter beschikking stellen. Als de fiets ook privé gebruikt mag worden, geldt een forfaitaire bijtelling bij het loon van 7% van de waarde inclusief omzetbelasting van de fiets. Voor reizen met een eigen vervoermiddel van de werknemer mag de werkgever een onbelaste vergoeding geven van € 0,21 per kilometer. Dat kan op declaratiebasis, maar ook in de vorm van een vaste reiskostenvergoeding. Om de vaste reiskostenvergoeding onbelast te kunnen geven, moet de werkgever aannemelijk maken op hoeveel dagen de werknemer in de regel met eigen vervoer naar het werk komt. Voor dagen waarop de werknemer met de ter beschikking gestelde fiets naar het werk komt mag geen onbelaste vergoeding worden gegeven. Wanneer de werknemer afwisselend met de fiets van de zaak of met eigen vervoer naar het werk komt, nemen de administratieve lasten voor de werkgever toe. Om de werkgever hierin tegemoet te komen heeft de staatssecretaris van Financiën de volgende toezegging gedaan.

Werkgever en werknemer kunnen afspraken maken over hoeveel dagen per week met eigen vervoer wordt gereisd en hoeveel dagen per week met de fiets van de zaak wordt gereisd. Op basis van deze afspraken kan een (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding worden gegeven. De afspraken dienen te zijn afgestemd op de persoonlijke omstandigheden van de werknemer en voldoende realiteitswaarde te hebben. Een incidentele afwijking van deze afspraak leidt niet tot een aanpassing van de vergoeding. Deze vereenvoudiging zal worden opgenomen in de volgende uitgave van het Handboek Loonheffingen.

Bron: Ministerie van Financiën | publicatie | 2023-0000016303 | 05-02-2023

Schakel vandaag nog onze professionele hulp in en doe er uw voordeel mee.

Neem contact op

Bekijk andere nieuwsberichten 

Particulieren

Wilt u zeker weten dat u geen cent teveel betaalt Wij helpen u

ZZP

Als zzp’er kunt u voor uw complete online boekhouding terecht bij ons

Starters

Informeer naar de mogelijkheden en we zorgen samen voor een goede start

MKB

IP Administraties kan uw financiële administratie uit handen nemen

VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK

Maak een afspraak

Bent u overtuigd van IP Administraties als uw goede boekhouder in Almelo en omstreken? Neem direct contact op door te bellen naar 0546843395 of stuur een e-mail naar info@ipadministraties.nl en voordat u het weet, heeft u weer meer tijd over voor de corebusiness van uw bedrijf. Met de professionele hulp van hét boekhoudkantoor van Almelo maakt u zich niet meer druk om belastingzaken, loonadministraties en boekhouding.

IP Administraties